Mari Kita renungkan

Anak adalah untuk zaman yang akan datang,bukan untuk zaman kita.Salahlah pendidikan orang tua yang hendak memperbuat anaknya seperti mereka juga. ( Hamka).

Kata-kata Hikmah

Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka).

VISI BIMBINGAN DAN KAUNSELING

MENJADI PENERAJU UTAMA DALAM MEWUJUDKAN SUASANA YANG TERAPUTIK DAN KONDUSIF DI SEKOLAH MENJELANG TAHUN 2010

MISI

UNTUK MEREALISASIKAN VISI, KAMI AKAN MEMASTIKAN MISI BERIKUT DILAKSANAKAN DENGAN JAYANYA:

• MENGURUSKAN PROGRAM DAN AKTIVITI KAUNSELING DENGAN CEKAP DAN BERKESAN.

• MELAHIRKAN PELAJAR YANG MEMPUNYAI KEPINTARAN EMOSI (EQ) YANG TINGGI DAN BERAKHLAK MULIA.

• MEMBIMBING PELAJAR KE ARAH MENCAPAI PRESTASI YANG TINGGI DALAM AKADEMIK.

• MEWUJUDKAN SUASANA PEMBELAJARAN YANG MEMBERANGSANGKAN MELALUI PROGRAM BIMBINGAN DAN KAUNSELING.

• MEMBERIKAN PENDIDIKAN KERJAYA BERSEPADU KEPADA PELAJAR.

• MEMUPUK SEMANGAT PATRIOTIK DAN KUALITI KEPIMPINAN DI KALANGAN PELAJAR.



Guru Besar SK Seafield - Pn Hjh Rafiah bt Hj Adnan

Guru Besar SK Seafield - Pn Hjh Rafiah bt Hj Adnan

Guru Bimbingan dan Kaunseling Sesi Pagi - Pn Hjh Norazlina bt Abdul Kadir

Guru Bimbingan dan Kaunseling Sesi Pagi - Pn Hjh Norazlina bt Abdul Kadir

Guru Bimbingan dan Kaunseling Sesi Petang - Pn Hjh Noraziah Awang Nong

Guru Bimbingan dan Kaunseling Sesi Petang - Pn Hjh Noraziah Awang Nong

PERKHIDMATAN

Posted by Zaidi Sunday, April 25, 2010

JENIS-JENlS PERKHIDMATAN

Jenis-jenis perkhidmatan bimbingan yang harus disediakan di sekolah-sekolah hendaklah mengandungi sepuluh aspek, iaitu perkhidmatan inventori individu dan rekod, perkhidmatan memberi maklumat, perkhidmatan bimbingan kelompok, perkhidmatan kaunseling, perkhidmatan penempatan, perkhidmatan mencegah penyalahgunaan dadah, perkhidmatan perundingan dan rujukan, perkhidmatan penyelarasan sumber, perkhidmatan perbincangan dengan ibu bapa, dan perkhidmatan penilaian.

PERKHIDMATAN INVENTORI INDIVIDU DAN REKOD

1. Mengendalikan fail bimbingan bagi setiap pelajar.

2. Mengumpul dan merekodkan butir-butir berkaitan dengan penilaian dan pentafsiran minat pelajar.

3. Mengawasi corak kehadiran pelajar yang dirujuk untuk tujuan bimbingan atau kaunseling.

4. Menyelaras, menjaga dan mengemas kini rekod pelajar.

5. Memberi maklumat tentang pencapaian dan kemajuan pelajar bermasalah untuk tujuan diberi pendidikan pemulihan.

6. Menjalankan kaji selidik dan membuat pentafsiran tentang kes pelajar jika dirasakan perlu.

PERKHIDMATAN MEMBERI MAKLUMAT

1. Mengumpul dan menyebar maklumat pelajaran, vokasional, latihan dan kerjaya kepada pelajar. Ini dapat dilakukan melalui penerbitan risalah-risalah, bukubuku kecil, poster, buletin dan pengendalian hari kerjaya dan pameran kerjaya.

2. Menambah dan mengemas kini fail-fail maklumat kerjaya, peluang-peluang latihan, pendidikan, sosial dan peribadi.

3. Memberi penerangan mengenai cara mengisi borang memohon pekerjaan.

4. Mengendalikan lawatan kerjaya ke kilang-kilang.

5. Memberi maklumat tentang kerjaya kepada sesiapa sahaja yang memerlukannya.

6. Mengelolakan program pendidikan pencegahan penyalahgunaan dadah.

PERKHIDMATAN BIMBINGAN KELOMPOK

1. Merancang dan menyelaras aktiviti-aktiviti bimbingan kelompok dan tunjuk ajar yang boleh menggalakkan perkembangan konsep kendiri yang positif, aspek kognitif, afektif, psikososial, jasmani, kejantinaan, vokasional, moral atau agama. Kesemua bimbingan ini bertujuan untuk penyuburan diri.

2. Mengadakan bimbingan kelompok tentang masalah disiplin, masalah pelajaran, masalah sosial dan lain-lain topik seperti yang dicadangkan oleh pelajar dari semasa ke semasa. Bimbingan ini lebih bersifat penyesuaian.

3. Membantu pelajar memilih mata pelajaran pilihan untuk peperiksaan PMR, SPM dan STPM.


PERKHIDMATAN KAUNSELING

1. Perkhidmatan kaunseling dengan pelajar boleh dilakukan secara individu atau kelompok tentang perkara-perkara berikut:

a. pencapaian akademik yang kurang memuaskan;

b. rujukan yang dibuat olek guru-guru dan ibu bapa;

c. aspek peribadi dan kerjaya;

d. ketidakhadiran untuk kegiatan kokurikulum;

e. masalah-masalah disiplin seperti lewat ke sekolah, ponteng sekolah, merokok, bergaduh dan menyalah gunakan dadah.

2. Kaunseling keluarga boleh diadakan jika perlu untuk memahami masalah pelajar serta mendapatkan kerjasama daripada ibu bapa;

3. Kaunseling tunjuk ajar seperti guru bimbingan mengadakan kelas untuk mengajar perkara-perkara seperti penilaian kendiri, penjelasan nilai-nilai, kemahiran-kemahiran berkomunikasi, menghadapi masalah-masalah, membuat keputusan dan cara-cara mengelakkan diri dari penglibatan dalam penyalahgunaan dadah.

PERKHIDMATAN PENEMPATAN

Membantu pelajar rnemilih kegiatan bidang kokurikulum yang sejajar dengan kebolehan, minat dan kemampuannya.

1. Penempatan pekerjaan:

a. menjadi penyelaras menempatkan pelajar mengikuti program pengalaman bekerja jika program seperti mi diadakan;

b. membantu Bahagian Pendidikan Vokasional dan Teknik dengan membekal data tentang pelajar lepasan sekolah vokasional dan teknik;

c. membantu menempatkan pelajar lepasan sekolah menengah vokasional dan teknik untuk memasuki kilang-kilang atau firma-firma (jika dirujuk).

PERKHIDMATAN MENCEGAH PENYALAHGUNAAN DADAH

1. Mengadakan bimbingan individu atau kelompok untuk menanam dan memupuk sikap benci akan dadah.

2. Memberi pertolongan kepada pelajar untuk mendapatkan bantuan pemulihan atau rawatan.

3. Memberi bantuan kepada pelajar supaya dapat rnenyesuaikan diri ke alam sekolah selepas tamat pemulihan.

4. Membuat penilaian dan memberi maklum balas kepada jabatan pendidikan negeri tentang program pencegahan penyalahgunaan dadah di peringkat sekolah.


PERKHIDMATAN BIMBINGAN


Perkhidimatan Perundingan dan Rujukan

1. Menolong pelajar lepasan sekolah dalam hal-hal peribadi, keriaya, pelajaran dan sebagainya jika perlu.

2. Menolong pihak pentadbir dan staf sekolah dalam memahami dengan lebik mendalam akan program bimbingan di sekolah.

3. Menolong ibu bapa pelajar dalam hal kebajikan pelajar.

4. Berunding dengan staf sekolah tentang cara-cara untuk meningkatkan tahap prestasi khidmat bimbingan di sekolah.

5. Merancang bersama-sama guru tentang cara-cara yang paling berkesan untuk mengawasi kemajuan pelajar.

6. Mengadakan prosedur-prosedur yang tertentu dalam merujuk kes-kes tertentu kepada agensi-agcnsi atau pakar-pakar seperti doktor, pakar kanak-kanak, pakar jiwa, pegawai kebajikan dan sebagainya.

PERKHIDMATAN PENYELARASAN SUMBER

1. Menjadi penyelaras bagi aktiviti-aktiviti berkaitan dengan kebajikan pelajar di antara sekolah dengan agensi-agensi luar.

2. Menjadi pakar rujuk dalam kegiatan kokurikulum.

3. Menjadi penyelaras untuk melibatkan majikan, agensi- agensi kebajikan dan orang-orang kenamaan tempatan dalam program bimbingan di sekolah.

4. Merancang dan menjadi penyelaras dalam usaha untuk memperkenalkan aktiviti-aktiviti bimbingan kepada agensi-agensi tertentu dan komuniti tempatan.

PERKHIDMATAN PERBINCANGAN DENGAN IBU BAPA

1. Mengadakan hubungan dengan ibu bapa pelajar untuk bersama mengawasi kemajuan mereka terutamanya dalam pelajaran.

2. Menghubungi ibu bapa apabila kemajuan pelajar tidak memuaskan.

3. Menjadi penyelaras program orientasi untuk pelajar dan ibu bapa.

4. Bekerjasama dengan ibu bapa dalam mewujudkan disiplin di kalangan pelajar.

5. Mengadakan sesi bimbingan keluarga jika didapati masalah yang dihadapi oleh pelajar berpunca dari keluarga.


PERKHIDMATAN PENILALAN

1. Menilai program bimbingan di sekolah dengan tujuan untuk meningkatkan mutunya.

2. Menilai model bimbingan sebelum dilaksanakan di sekolah.

3. Mengadakan program pembimbing rakan sebaya dan program latihan.

0 comments

Post a Comment

Pengumuman

SELAMAT DATANG KE BLOG BIMBINGAN DAN KAUNSELING SK SEAFIELD

Marquee

Masa itu emas

Hari ini lebih baik dari semalam

ONLINE SEKARANG

a href="http://bebj.com">bebj.com - free visitors info widget my country

About Me

Followers